Saksen 2

31 augustus 2019 - Nordhausen, Duitsland

Vandaag zoals belooft naar Nordhausen, kamp Dora. Je kan veel van het Duitse volk zeggen, maar ze houden de herinneringen van de oorlog wel levend en vooral,: ze sparen zich niet.

Opdat het niet meer zal gebeuren, zoals de begeestigde gids vertelde.

Kamp Dora werd in 1943 in gebruik genomen eerst als onderdeel van Buchenwald, later als zelfstandig kamp. De gevangenen werden ingezet om ondergronds de V1 raketten te fabriceren.

Ze werden uit alle landen aangevoerd en vanaf het spoor gelijk de ondergrondse fabriek in. 12 uur op 12 uur af. Je werkte tot de dood erop volgde, wat velen maar een paar maanden vol hielden. Van de 60.000 gevangen hebben 20.000 het niet overleefd.

Plaatjes zeggen veel, maar als door de ondergrondse fabriek loopt komt  de verschrikking van de SS wel bij je binnen.

Ik ben niet volledig geweest maar als meer wil weten Google maar op '"kamp Dora"

Na al deze misère ook weer even terug naar vakantiemodus.  In Nordhausen van koffie met een klein gebakje genoten , een kerk bezocht en Luther er hand gegeven.

De moslima's zijn zo gek nog niet . Als het warm is , is een hoofddoek nog niet zo'n gek idee. Zie dit van Anjo.

Als bewijs dat we er waren nog een selfie gemaakt op kamp Dora. De foto's zullen wel een beetje door elkaar staan.

Tot morgen.

1. Eric:
    31 augustus 2019
    Blijft indrukwekkend en afschrikwekkend. Het laagje beschaving is nog altijd heel dun. Snel die vakantie modus weer inschakelen en genieten.😀
  2. Gesina en Ad:
    31 augustus 2019
    Mooi verslag Jos. Zeer indrukwekkend dit stukje geschiedenis. Ik heb inderdaad even gegoocheld. En begrijp nu waarom deze fabriek is aangelegd nadat Peenemünde was gebombardeerd.
  3. Piet Pellicaan:
    31 augustus 2019
    Met zo'n bezoek zie je weer waar mensen toe in staat zijn.....😨 Maakt veel indruk.
    Morgen knop om en lekker vakantie houden.🌞😎
  4. Ad Jansen:
    1 september 2019
    Bijzonder hoor, die voormalige DDR. Je kan er ook vreselijk nat regenen, he Jos?
    Geniet er van, saampjes.
  5. Marja Fennet:
    1 september 2019
    Leuk dat we weer mee mogen "op reis". Indrukwekkend en ook ontspannen, een mooie wisselwerking! Geniet en we wensen jullie er mooi weer bij.
  6. Tonny Dieleman:
    1 september 2019
    Zie het weer helemaal voor me Jos. Het blijft heel indrukwekkend.
    Geniet lekker van jullie mooie trip.😎