Dag 16 ri Italië

8 mei 2018 - Gardameer, Italië

Provendentia Dei.
Vandaag ri Italië . Begonnen met natúúrlijk, wat denkt U, haarspeldbochten. Na een half uur een broodje gekocht bij de boulanger. Ook bij de plaatselijke Spar een fles water om dat later op een rustig plaatsje te nuttigen.
Kom ik een verkeerslicht tegen met daarbij een aftelmechaniek. Staat op 21. Ik denk die is kapot, want hij telt niet af. Lees ik nog eens en zie dan er minuten bij staat.
Nou jaaaaa. Toen maar mijn broodje opgegeten. Voorzienigheid dus.
Eenmaal de 0 min in zicht bleek dat er een renovatie van , weer, haarspeldbochten bezig was en van de tunnel van 3 km lengte daarachter. Tenminste, dat was de bedoeling denk ik. Misschien waren ze aan het schaften. Geen werkers gezien.

GRAFFITI
Bij een wonderschoon stromend beekje, cq woest stromende rivier een mooi graffiti rotsblok gezien. Creatief.

MONUMENTJES
Op die bochtige en bemuurde wegen kom je wel veel van die gedenkplekjes tegen . Dit is voor de verkeersslachtoffers daar. Niet voor het één of ander, maar ze zijn echt
Kooky, loco, hier wat rijgedrag betreft.

DÉJÀ VU
Terwijl ik door Italië rijd krijg ik herinnering aan eerdere ongemakkelijke momenten. Je moet die spaghetti eters niet de ruimte geven, want ze duwen hun auto in ieder gaatje dat vrij is. Nu ook weer rij een beetje links met ruimte van mijn voorganger, denk zo'n Italiaanse bestuurster dat ze haar auto er dan wel rechts naast kan sturen. 10 cm aan iedere kant
vrij.

ANDERS
Dat mede doet mij beslissen om Italië door te steken en niet af te zakken naar Rome.

BOGEN
Onderweg nog een brug overgereden die alleen door niet al te brede voertuigen kan gereden worden. Deze boogbrug is van 1916 en het wegdek is van kasseien.

KERKEN.
Die hebben ze er genoeg van hier. Ze zijn niet allemáál open, maar toen ik even een rustmomentje en schaduw zocht , want voor schaduw moet je bij een kerk zijn. Die is groot en meestal rond te lopen.
Deze keer kon je er ook in lopen. Heel mooi. En natúúrlijk weer een kaars opgestoken. Deze is net echt.

Terwijl ik dit neerschrijf is er met een forse onweersbui overgedreven. Het is nu nog wat aan het nadruppelen.

SPERO DI ESSERE ASCIUTTO DOMANI

1. Boukje:
    8 mei 2018
    Ongelooflijk mooie plekjes kom je allemaal! Super.. Lekker genieten!
  2. Wilke:
    Lo speriamo anche noi!
    buon viaggio attraverso l'Italia
  3. Jan Labruyere:
    8 mei 2018
    Beste Jos, Na een weekje Schwarzwald (nog bedankt voor je goede wensen!) en wat andere druktes afgelopen dagen, vanavond tijd genomen alles bij te lezen en te kijken. Ik hoorde regelmatig wel wat flarden voorbijkomen in de groep. Nu zelf weer helemaal bij. Fantastisch. Waardevol zo om met je mee te kunnen kijken. Vorige week ging er geen dag voorbij of je naam werd wel genoemd. Uiteraard in positieve zin. Las ik je vraag goed dat er af en toe wat spreuken vertaald moeten worden, of is dat een grapje? Goede reis verder.
  4. Joppa Bylenga-Boot:
    9 mei 2018
    Thanks for sharing and a pleasant sunny day tomorrow!
  5. Jaap:
    9 mei 2018
    Jij weet je de mooie plekjes wel te vinden hoor! Wat een avontuur.
    Benieuwd naar je volgend verhaal!
  6. Jos van Burg:
    Zoetermeer bedankt.
    Jan . De uitspraken hoeven alleen vertaald te worden als je ze niet begrijpt. Huisvlijt ☺
  7. Rinus:
    10 mei 2018
    Geweldige reis Jos, wel jammer dat je zo door het land van "dolce far niente" raast. geweldig land, maar voor niets doen kwam je niet, denk ik maar.