Noorwegen dag 8 maandag

14 augustus 2023 - Ulvik, Noorwegen

Werden we wakker en keken het raam uit. Warempel, een heuse asielzoekersboot.  Oh nee, toch niet,  dit was een cruiseschip waarvoor een cruiseschip is bedoeld. Die komt 's nachts aan en brengt dan passagiers aan wal die daar dan even verblijven en 's middags vaart hij weer weg. Later die dag zagen we in een ander fjord een nog grotere liggen. De Holland Amerika lijn.

Een bezoek gebracht aan het Norsk natursenter Hardanger. Dit was boven verwachting mooi en interessant.  Veel uitleg, ook in het Nederlands. In de filmzaal een prachtige panorama natuurfilm. Hier heb ik wat opnames bij de video gezet. Is geen perfect beeld, opname van een opname  geeft wat rare flikkering.

Bij de prijs inbegrepen was een plaatselijke lekkernij, namelijk een wafel. Dit is hartvormig,  Noorse wafels dunner en zachter dan de Amerikaans of Belgische tegenhangers. Wat nog beter is: je kunt er de hele dag genieten. In Noorwegen is het altijd wafeltijd!

Nog een mooie waterval bezocht, de Nykkjesøyfossen, waarvoor we een wandeling moesten maken. Geen probleem was lekker weer. Bij de waterval zagen we een gebouw staan  wat een elektrische centrale bleek. Deze was uit het jaar 1917.

Er gaat doorheen;10.000 liter/sec. in de periode van 1 juni tot en met 30 september.
500 liter/sec. in de periode van oktober tot en met 31 mei.

Op de terugweg nog wat macro opnames van plantjes gemaakt.  Liefhebberij van mijn lieftallige echtgenote.😍

Nog opname uit kerk in Ulvik. Hier zie je een schip ⛵️ hangen. Dit votiefschip of kerkscheepje is een scheepsmodel dat zich in een kerk bevindt. Gewoonlijk worden votiefschepen aan een kerkgebouw geschonken door zeelieden en scheepsbouwers.    Ook wel bijzonder is de kachel in een hoek, aan achterzijde zit de rookdoorvoer. De warmte gaat naar boven tegen metalen plaat om daarna te verspreiden. De klok zal daar niet uit de toren zijn gevallen, maar netjes neergezet.  Ik zag in ieder geval geen gat in het plafond.

Veel kijkplezier met de foto's en filmpjes.

Nou, tot maèrge dan mâ wi éh.

Jos en Anjo.

1. Eric:
    14 augustus 2023
    Mooie natuur en prima weer zo te zien. Genieten dus.
  2. Jos van Burg:
    14 augustus 2023
    Inderdaad niks mis met het weer. Af en toe een paar druppels vandaag . Maar dat was maar 10 procent
  3. Gesina en Ad:
    14 augustus 2023
    Zo jammer die cruiseschepen in de fjorden die massa's toeristen uitspugen in kleine dorpjes en die alleen nog maar bestaan uit souvenir winkeltjes.
    Staat de Trollstigen ook nog op jullie programma?
    Blijf genieten!
  4. Jos van Burg:
    14 augustus 2023
    Nee, Trollstigen ligt 8 uur naar het noorden. Morgen gaan we richting Oslo. Dus ri oosten
  5. Gert en Els:
    14 augustus 2023
    Het ziet er geweldig uit. Het weer is gelukkig ook beter. Nog veel plezier.
  6. Gerard Krakeel:
    14 augustus 2023
    Prachtig om mee te genieten. De wafelmomenten zou ik erin houden, komt altijd van pas....!!! Mooie beschilderingen in de kerk.