Noorwegen dag 11 donderdag

17 augustus 2023 - Stavern, Noorwegen

De laatste dag in Noorwegen.  Eerst nog een bezoek gebracht aan het openluchtmuseum in Oslo. Dit is mogelijk gemaakt door koning Oscar in 1885. Toen was Zweden en Noorwegen nog één.

Op de foto's zie je de schuren en woningen uit de jaren  1700 en 1800. Het is wonderbaarlijk hoe deze zolang in goede conditie zijn gebleven.

Ook nog een staafkerk met daarop een plakaat met een jaartal.  Voor de goede inzenders verloot ik een prijs. (Een hand en een knuffel van de quizmaster) over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.😁

Een paar filmpjes over hoe de folklore daar in leven wordt gehouden.   Ik verbaas mij steeds over het feit dat gebruiken door heel Europa op elkaar lijken, zoals het gebruik van een hoorn om met elkaar over grote afstand te communiseren.

Binnendoor naar Larvik waar we 2 uur voor vertrek moesten zijn.

Op de boot gaan nog een paar kleine aankopen uit Noorwegen in Ulvik, proberen minder duur te maken. We kunnen met een speciale aankoopbon, waarop ook onze gegevens staan, een deel belasting terugkrijgen in de taxfreeshop aldaar.

Op de boot gaat de telefoon in vliegtuigstand om rooming te voorkomen, op de boot kunnen namelijk de kosten van verbinding namelijk fors omhoog gaan. Zou over internationale wateren niet hoeven zijn, maar we nemen het zekere voor het onzekere.

In Denemarken kort na de boot nog een overnachting. We hebben in Noorwegen ongeveer 1700 km  rondgekacheld.

Groetjes van de vikingen.

Jos en Anjo

1. Gerard Krakeel:
    17 augustus 2023
    Wat mooi.... Goede reis naar huis, dat is snel gegaan.
  2. Marjanne:
    17 augustus 2023
    De dagen zijn omgevlogen. Jullie hebben heel veel gedaan en gezien!
    We zijn benieuwd naar de uitgebreide verhalen! Goede reis!
  3. Rinus en tini:
    Staafkerk uit 2021
  4. Jos van Burg:
    17 augustus 2023
    Dat had ik van een cryptoloog nou niet verwacht.🤭
  5. Joke van den Houten:
    Goede reis naar huis!
  6. Adriënne:
    17 augustus 2023
    Leuk om jullie Noorse ervaring mee te beleven. Dank en goede thuisreis.
  7. Wilke:
    17 augustus 2023
    Geweldig om jullie verhalen te lezen en de mooie foto’s te kunnen zien. Wat is Noorwegen prachtig! Goede reis naar huis.
    Oh en het jaartal van het kerkje is van 1885.
  8. Heleen:
    17 augustus 2023
    Het was leuk om met jullie mee te reizen en weer zoveel mooie (bekende) dingen langs te zien komen. Goede thuisreis?
  9. Jorien:
    17 augustus 2023
    Ik zeg 1885! 👆🏼 Wanneer kan ik de prijs innen?
  10. Jos van Burg:
    18 augustus 2023
    Hopenlijk binnenkort ,maar ik mag niemand bevoordelen.
  11. Mineke:
    17 augustus 2023
    Jammer, de koek is op! Het was erg interessant om jullie te volgen, veel gezien en dat zonder kilometers te maken dankzij de mooie foto’s en en beschrijving, bedankt Jos en Anjo!
    Goede terugreis naar Nederland……
  12. Gesina en Ad:
    17 augustus 2023
    Het jaartal op de kerk is het jaar van restauratie 1885 in Romeinse cijfers. De kerk is oorspronkelijk gebouwd tussen 1157 en 1216. (Met dank aan Wikipedia)
    Naar Noorwegen wil je altijd terug. Er valt zoveel te zien.
    Goed thuisreis gewenst
  13. Piet Pellicaan:
    18 augustus 2023
    Dat was een mooie reis Anjo en Jos. Ik heb er een nachtje over geslapen en ineens het jaartal langs zien komen. 1885..
  14. Bram Marcusse:
    18 augustus 2023
    dank voor de leuke verhalen en plaatjes. Goeie reis terug naar Zierikzee!