Noorwegen dag 10 woensdag

16 augustus 2023 - Oslo, Noorwegen

We verblijven in een prachtig hotel. Wel een mooie nette kamer, niet groot wel goed. Ik had alleen wat moeite met de verlichting. Na wat zoekwerk bleek dat er een gecombineerde schakelaar zat.  "Aan" bij  de deur en "uit" bij het bed. Dus geen hotelschakeling.  En we zaten notabene in een hotel🤨. Volgens Anjo is dat een halve hotelschakeling.

Een dagje Oslo. Met openbaar vervoer naar centrum. Een dagkaart bij receptie aangeschaft. Erg handig, je kan de hele dag met alle openbaar vervoer door Oslo. Maakt niet uit wat, metro, bus, tram, boot.

Eerst naar de beeldenpark Vigeland, een aantal foto's bijgevoegd. Hier heb ik nog een interview gegeven aan een man die touristen bevroeg naar hun ervaring/beleving in Noorwegen. Dat zou 'on air' gaan, ik hoop alleen in in Noorwegen.🫢

Hierna met de tram naar de haven en verder met de benenwagen. Via een kasteel naar het MUNCH museum.

Nou, ik kan je vertellen dat Edward Munch zwaar getraumatiseerd was. We hebben dat museum doorgeworsteld en uiteindelijk op een muur uitleg gelezen dat men, de kenners, nog steeds iedere keer met andere score te berde kwamen.  Iedere tekening of schilderij heeft met verdriet of dood te maken.      Nog in een donkere ruimte 'de schreeuw' kunnen aanschouwen. 😱😱😱😱   Later in Wikipedia over het leven van Munch gelezen. Wordt je niet vrolijk van.

Van de weeromstuit maar op een terrasje een biertje besteld. En een thee. Daar knap je van op. Dit was de eerste keer in Noorwegen en vermoedelijk de laatste. De prijs was 156 Nkr, = €13.49. Hier word je ook niet vrolijk van.😉

De foto van de regenpijp laat zien dat er verwarming inzit, zodat het 's winters openblijft.

Nog het parlement en paleis bekeken.  Hierna op zoek naar ons transport terug naar.  We hadden even geen rekening gehouden dat een metro ook onder de grond zou kunnen gaan. Wij zochten naar een duidelijk metro teken. Maar na hulp van een local  uiteindelijk gevonden. Het weer was erg meewerkend vandaag.

Groeten

Jos en Anjo.

1. Marjanne:
    16 augustus 2023
    Mooie foto's van een mooie dag!
    Iedere dag weer leuk om je verslagje te lezen, Jos!
    Leuke foto van Anjo op het regenboog-bankje.
  2. Ineke Meeuwse:
    16 augustus 2023
    Fijn dat jullie dag in Oslo droog was. Voor morgen een goede reis naar Denemarken.
  3. Heleen:
    16 augustus 2023
    Jullie hebben de dag goed besteed. Mooi weer om te lezen. Goede terugreis morgen!
  4. Dick en Corrie:
    16 augustus 2023
    Heel veel herkenning van ons bezoek aan Oslo.