Fietsen langs de Maas, Dinant

7 juli 2022 - Dinant, België

Vandaag een rustige tocht, niet veel km. De dag begon regenachtig,  dus in het hotel rustig op gang gekomen. Rond 10 uur werd het droog.  Optuigen en gáán met die banaan.

Onderweg zagen we nog drie waaghalzen die een steile rots aan het bedwingen waren.

Ook nog het symbool van Wallonië op de gevoelige plaat vastgelegd.  Un coq.

Op het fietspad,  wat nu stukken beter was dan de vorige dag, kwamen we nog een groep blokkeerganzen tegen. Misschien solidaire met de boeren.  Ik heb mijn pistool niet hoeven trekken, ze gingen opzij na wat aandringen van mijn fietsbel.

Kasseien zijn niet alleen voorbehouden aan de Tour de France, ook wij hebben ze ervaren.

Bij een sluis zagen we net een binnenvaartschip de sluis binnenvaren.  Hij paste net. Ik schat dat er 30 cm speling was tussen kade en schip. De Axiomo was 85 mrt lang en 11.40 mtr breed. Hij kan 2370.000 kg vervoeren . Dat zijn grofweg 50 vrachtwagens. De schipper vertelde aan Anjo dat hij onderweg op de Maas 17 keer een sluis moest nemen.

In Dinant heb je de rots Bayard. Deze is gespleten. Het verhaal verteld dat dit gedaan is door het paard Beiaard. In het Frans , ros Bayard, door een trap met zijn hoef. Dit staat te lezen in  sage van de vier Heemskinderen.

Ook is Dinant bekend van de  Sax, de uitvinder van de saxofoon.  Weliswaar aleenmaar de eerste paar jaar, maar toch.  Hij wordt hier wel geëerd.